Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis (jeb UVTN) var izmaksāt dārgi – pat 140 un vairāk eiro mēnesī par katru transportlīdzekli. Turklāt, nodokļa apmērs pieaug no 2027. gada.
Par laimi, likums paredz situācijas, kad uzņēmums no UVTN maksāšanas ir atbrīvots. Rakstā iegūsi galveno info par nodokli – gan to, cik jāmaksā un par ko, gan situācijas, kad nodokli var nemaksāt.
Par kādu transportu jāmaksā UVTN?
Likums ar labskanīgo nosaukumu Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums definē divas galvenās transportlīdzekļu kategorijas, par kurām jāmaksā UVTN.
-
Vieglie transportlīdzekli, kuri:
-
pēc savas konstrukcijas un iekšējā aprīkojuma ir paredzēti pasažieru un to bagāžas pārvadāšanai,
-
un kuros sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas sēdvietas,
-
un kurš reģistrā reģistrēts kā vieglais, vieglais pasažieru vai vieglais plašlietojuma automobilis.
-
Kravas automobiļi, kuri:
-
ir ar pilnu masu līdz 3000 kilogramiem,
-
un kuri ir reģistrēti kā kravas furgoni,
-
un kam ir vairāk nekā trīs sēdvietas (ieskaitot vadītāja sēdvietu).
Attiecīgi, nodoklis, visdrīzāk, attieksies gan uz tava uzņēmuma Škoda Octavia, gan uz Renault Trafic.
Cik liels ir UVTN un kā to aprēķina?
Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli rēķina atbilstoši automobiļa motora maksimālajai jaudai kilovatos (kW).
Kā redzams, no 2027. gada nākas maksāt vairāk.
UVTN apmērs mēnesī uz vienu transportlīdzekli
| Motora maksimālā jauda kilovatos | UVTN 2026. gada apmērs mēnesī | UVTN 2027. gada apmērs mēnesī |
|---|---|---|
|
līdz 110 kW
|
33 eiro | 36 eiro |
| 33 eiro | 36 eiro | |
|
no 111 līdz 130 kW
|
0,3 eiro par katru kW | 0,35 eiro par katru kW |
| 0,3 eiro par katru kW | 0,35 eiro par katru kW | |
|
no 131 kW līdz 150 kW
|
0,35 eiro par katru kW | 0,40 eiro par katru kW |
| 0,35 eiro par katru kW | 0,40 eiro par katru kW | |
|
no 151 kW līdz 200 kW
|
0,5 eiro par katru kW | 0,55 eiro par katru kW |
| 0,5 eiro par katru kW | 0,55 eiro par katru kW | |
|
virs 200 kW
|
0,7 eiro par katru kW | 0,75 eiro par katru kW |
| 0,7 eiro par katru kW | 0,75 eiro par katru kW |
Daudzi populārākie autoparku transportlīdzekļi iekļaujas pirmajā (lētākajā) kategorijā, ja vien netiek izvēlēti lieljaudas varianti. Piemēram, Volkswagen Caddy parasti ir 75 kW dzinējs, kas nozīmē 36 eiro UVTN 2027. gadā. Tikpat maksātu arī Renault Trafic ar 96 kW dzinēja versiju un Škoda Octavia populārākās opcijas, proti, 85 un 110 kW. Savukārt Toyota Hilux 150 kW versija jau ieiet citā kategorijā – reizinot 150 ar 0,4, sanāk 60 eiro mēnesī.
Par šādu Škoda Kodiaq mēnesī UVTN izmaksas (2027. g.) būs no 36 līdz pat 99 eiro atkarībā no konkrētā dzinēja jaudas.
Vai var nemaksāt UVTN?
Likuma 14. pants paredz, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli var nemaksāt noteiktās situācijās, tostarp, ja runa ir par operatīvo transportlīdzekli vai vēsturisko spēkratu.
Bet vairumam uzņēmumu interesēs tieši 14. panta 5. punkts: atbrīvojums pienākās par transportlīdzekļiem, kurus nodokļa maksātājs izmanto tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām un deklarējis reģistrā.
Tātad, ja tu tiešām izmanto auto uzņēmējdarbības vajadzībām, tad nodoklis nav jāmaksā. Taču šis fakts ir jāpierāda:
-
nodokļa maksātājs norāda maršruta kontroles sistēmas darbības nodrošinātāju (nosaukums, reģistrācijas numurs);
-
izmantojot kontroles sistēmu, nodokļa maksātājs veic ar saimnieciskās darbības veikšanu saistīto braucienu uzskaiti.
Uzskaitē jānorāda:
-
transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, marku, modeli un motora maksimālo jaudu;
-
brauciena maršrutu, datumu, kā arī sākuma un beigu laiku;
-
odometra rādījumu mēneša pirmajā un pēdējā dienā. Pieļaujamā datu nesakritība starp odometra rādījumu un maršruta kontroles sistēmas fiksētajiem nobrauktajiem kilometriem mēneša laikā ir līdz pieciem procentiem.
Nodokļa maksātāja pienākums ir saglabāt maršruta kontroles sistēmas ierakstu datus (elektroniskā vai izdrukas formā) likumā Par grāmatvedību noteiktajos termiņos un pēc pieprasījuma uzrādīt tos Valsts ieņēmumu dienestam.
Kā deklarēt auto izmantošanu?
Deklarēšana notiek caur e-CSDD sistēmu. Dodies uz sadaļu Sodi, pārkāpumi un nodokļi, tad spied uz Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu izmantošanas deklarēšana, ievadi nepieciešamos datus un iesniedz deklarāciju.
Izmanto Mapon un nemaksā UVTN
Likums arī definē, kāda ir atbilstoša maršruta kontroles sistēma, bet, lai aiztaupītu lieku lasīšanu, – jā, Mapon maršruta kontroles sistēmu var izmantot, lai saņemtu UVTN atbrīvojumus!
Mapon platforma nodrošina īpašas atskaites, kurās ir redzami visi likumā pieprasītie dati:
-
Reģistrācijas numuru, marku, modeli un motora maksimālo jaudu vari norādīt pats – tas jādara tikai vienreiz;
-
Visi brauciena dati (maršruts, datums, sākuma un beigu laiks) tiek ielasīti automātiski;
-
Odometra rādījumu mēneša pirmajā un pēdējā dienā vari ievadīt pats, bet piedāvājam arī risinājumus to automātiskai ieguvei.
Platformā izvēlies aktuālo periodu un transportlīdzekļus, un atskaite ģenerēsies automātiski. Vari arī to ieplānot, proti, iestatīt, ka atskaite izveidojas ar definētajiem paremetriem konkrētā laikā. Atskaites vari arī ērti eksportēt vajadzīgajā formātā.
Mapon automātiski ievāc aktuālos datus, apkopo tos un eksportē gatavu atskaiti PDF vai Excel formātā.
Pieslēgt Mapon ir vienkārši
Platformai nepieciešami dati no transportlīdzekļiem, lai ģenerētu atskaites. Ir divi galvenie veidi, kā tos iegūt – izsekošanas ierīce vai transportlīdzeklī jau iebūvēta telemātikas sistēma.
Mapon izsekošanas ierīces
Ja galvenais mērķis ir tieši UVTN sakārtošana, parasti piedāvājam Mapon Basic ierīci. To tu pats vai mūsu tehniķis var dažās minūtēs uzstādīt uz auto akumulatora.
Mapon Basic ievāks maršrutu datus, bet ne odometra rādījumus. Lai tos iegūtu automātiski, nepieciešama ierīce, kas savienojas ar mašīnas borta datoru jeb CAN. Mapon produktu klāstā ir vairākas šādas ierīces – piemeklēsim atbilstošāko.
Iebūvētā telemātika
Daudzi transportlīdzekļu ražotāji iebūvē mašīnās savas ierīces, vēl pirms auto atstāj rūpnīcu. Mapon sistēma var savienoties ar Volkswagen Group (proti, Volkswagen, Skoda, SEAT, CUPRA un Audi) mašīnām bez papildu ierīču uzstādīšanas.
Volkswagen Group integrācija automātiski nosūtīs uz Mapon platformu visus VID nepieciešamos datus – maršrutus un odometra rādījumus.
Reāli ietaupījumi ar Mapon
Ņemot par piemēru to pašu Škoda Octavia: nodoklis maksās 36 eiro mēnesī (2027. gada apmērs). Bet izmantojot Mapon, UVTN būs 0. Jā, tā vietā būs platformas abonēšanas mēneša maksa, bet tā sasniegs vien apmēram 25% no nodokļa izmaksām.
Pārrēķinot uz gadu, ietaupījums ir acīmredzams: no 432 eiro uz nedaudz virs 100 eiro par vienu auto.
Turklāt, abonementā ir iekļauti arī citi noderīgi risinājumi, piemēram, brīdinājumi, kad transportlīdzeklis atstāj noteiktu teritoriju – vienkāršs veids, kā uzlabot autoparka drošību.